INFORMATION:
Detta är sista arbetsdagen för säsongen 1954. Nu lägger vi tillbaka dagboken på hyllan. Men Donkeyman har samlat material som skall återges var dag under ungefär en vecka framöver innan denna Blogg stänger. Det gäller en sammanställning av Blidösunds historia med information som säkert intresserar läsarna. Extramaterialet publiceras från och med i morgon. Häng med ..................
Däremot stänger vi avdelningarna "Vädret" och "Dagens händelser" i och med denna dag.
Dagbok:
Spänt upp pressening som skiljenivå från skorstenen och ovanför maskinen. Spänt upp pressening för att täcka vevgropen. Oljat in maskinen. Gjort ren och smort in durkarna. Tagit in telefon och belysningsledning från land. Lagt ned skorstenslocket tätt samt en del avslutningsarbeten.
Anställning upphör. Ny anställning börjar måndagen den 28 mars.
Kommentar:
Detta är sista arbetsdagen för Mäster år 1954. När han återkommer våren 1955 är mycket av de "tunga" jobben klara. Huvudmaskin är färdig bortsett från buntlagret som är på omgjutning och som skall skavas in och sättas an. Allt av pumpar kopplat till maskin är klara. Pannan är klar, bortsett från att pannarmaturen skall slipas in. Så kvarstår överhalning av en del kringutrustning som donkeypump, cirkulationspump och lysmaskin. Men sammantaget är detta mycket mindre med jobb än som har gjorts på hösten.
När det gäller fartygets status så är det nu kallupplagt och kommer att klara även en kall vinter. Bottenventilerna är isolerade, vidare så är det tre stängda nivåer som skall hindra kalluft att tränga ned. I höjd med durkarna är det tätt nedöver, så har man spärrat kallras genom att ordna ännu en nivå just ovan maskin. Slutligen är allt av luftspalter, ventilatorer och andra luftintag utifrån stängda. Allt detta gör att det blir sjövattentemperatur under durkarna och strax under på maskinnivå. Därmed är frysning omöjlig.
Det framgår inte hur många man som är med helt till slutet. Eldaren har ju redan slutat och vi kan nog anta att några av däcksfolket också har gått hem. Förmodligen är det Blidöborna som är kvar till slut och nu skall de hem. En gissning är att de har tagit kort dag och reser med "Rödlöga" klockan 1000. Alternativet är att ta tåget 0725 från Östra Station i morgon och sedan buss till Furusund och "Måsen" hem.
Under säsongen har man gjort 47 tur- och returresor Sthlm- Söderöra och 28 st tur- och retur Norrsund. Det vill säga totalt 75 tur- och returresor till Blidösundet. Under tidig sommar när det är som mest gods använda man si så där 7 timmar för en enkelresa. Under expressresorna på måndag morgon gick man på ungefär 4 timmar från Norrsund.
Dagboken omfattar totalt sett 244 dagar.
Vädret:
Mulet och regn, tillfälligt uppehåll på dagen, Milt (5)
Dagens händelser:
Även i dag finns ett antal reportage från alla haverier och räddningsoperationer som ägt rum under orkanen. Men för "Los Angeles" har situationen förvärrats då branden brutit ut igen.
Vädret skall förvärras igen och England skall få ta emot nya häftiga stormar denna vecka. Samt skyfall.
Telefonkiosker fanns överallt landet runt på den här tiden. Både televerkets egna men också privata inne i butiker eller på företag.
Så tar vi en sista sjöfartsnyhet. "Naboland" är nu på hemväg från Turkiet. Man skall fälla en krans där man kolliderade med den Turkiska u-båten som ledde till att 81 Turkiska flottister dog.
Då som nu var tips en stor grej i pressen. Så vi tar del av Svenska Dagbladets tips till helgen.
Dagens sista tidsbild från 1954 blir "Dagens Brisco" för denna tisdag den sista November. Det blir över huvud taget den sista tidsbilden i denna blogg. För i dag låser gubbarna båten för vintern och Donkeyman lägger upp dagboken i hyllan.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar