fredag 6 december 2019

Blidösunds historia - 3. Tjugotalet


Studerar vi trafiken under 1920-talet så är den i stort sett lika vilket år man än ser på. Donkeyman ger två exempel men oavsett vilket år man skulle välja så är det nog så lika. Vi kan också se att både "Blidösund" och Waxhlmsbolaget kör glesare trafik än man gjorde före kriget. I stället delar Waxholmsbolaget och Blidöbolaget på trafiken.

1922
Trafiken började till Påskhelgen. Södra delen av Blidösundet var avlyst så man gick Norrleden- Norrsund. Första utresa Skärtorsdag 12.April 1000.

Efter Påsk blev det andra vägen Blidösundet- Furusund- Slipen.
Turerna gick ut Ons och Lör. In Tors och Sön.

När man kom in i Maj började man gå på Hysingsvik och ökade trafiken. Då gick turerna:
Hysingsvik ut Ons, Fre, Sön. In Tors, Lör, Sön. Samt enbart till Norrsund Ut Mån, In Tis

Sommaren innebar tätare trafik:
Hysingsvik ut Tis, Tors, Lör. In Ons, Fre, Sön
Norrsund dessutom ut Mån, Fre. In Mån, Lör

W-bolaget körde med flera fartyg både Blidösundet och Norrleden
"Norrtelje" gick Norrleden- Norrtelje fram och åter dagligen
"Rex" gick Norrleden- Norrtelje tre gånger i veckan
"Östanå III" gick Blidösundet- Grisslehamn ett par gånger i veckan
"Waxholm III" gick Blidösundet- Öregrund ett par gånger i veckan
"Blidö" gick Norrleden- Fredrikslund två gånger i veckan
"Waxholm III" och "Östanå III" delade också på trafiken till Arholma och Simpnäs

Efter sommaren gick "Blidösund"
Hysingsvik ut Onsdag, Lördag   in Torsdag, Söndag
Norrsund dessutom ut Måndag in Tisdag

W-bolaget körde med "Östanå III" till Singö, "Rex" till Norrtelje, "Blidö" till Fredrikslund alla genom Norrleden. Alltså var "Blidösund" ensamma på Blidösundet hela hösten.

Sista turen för säsongen gick direkt efter Nyår.

1928
Seglationen började till Blidösundet- Slipen på Skärtorsdag 7.April kl 1000 och åter Påskafton kl 0620. Nästa tur ut var Påskdagen kl 0820 och åter 1430.

Sedan körde man ut Ons, Lör kl 1100. In Tors 0620, Sön 1500

I slutet av april bytte man till utresa Tisdag och Fredag. Inresa Onsdag och Lördag. Samt tur och retur på Söndagar men endast till Norrsund. I mitten på maj förlängdes turerna Ons, Lör till Hysingsvik.

Sommaren innebar täta turer igen.
Till Norrsund M-L kl 1515. Sön kl 0830. In Mån- Lör 0545. Sön 1730.
Vidare till Hysingsvik Tis, Tors, Lör. In Ons, Fre. (Blindtur in Lör natt)

W-bolaget körde med
"Södertörn" Norrleden- Öregrund  ut Ti To L, in Ons, Fre, Sön
"Waxholm III" Norrleden- Arholma dagligen
"Östhammar II" Norrleden- Östhammar 2 ggr/ vecka

Hösten gick turerna
Hysingsvik ut Ons, Lör. in Tors, Sön.
Enbart Norrsund ut Mån in Tis
Även nu var "Blidösund" enda båt på Blidösundet.

Blidösund avslutade seglationen vid nyår.
Utresa Nyårsafton 1000, Intur 2.Jan 0700

En intressant iakttagelse om man studerar skärgårdstrafiken i stort så har nu Söndag kväll tagit över som intur från Måndag morgon. På i princip alla linjer. Vilket måste betyda att antalet sommargäster har ökat och behovet av inturer på Söndagen har kommit.

Spritsmuggling
På denna tid var det en stor näring ute i skärgårdarna att smuggla Estnisk sprit till Sverige. Många historier berättas om en "katt och råtta- lek" mellan smugglare och tullare. Smugglarna blev med tiden legendariska. En av de mest kända från "vår" del av skärgården var Uno Österman från Gräskö. Spriten kom med Estniska lastfartyg och hämtades utanför gränsen av smugglarnas snabba motorbåtar. Den var förpackad i så kallade "negerpojkar", det vill säga rektangulärt formade mattsvarta 10-liters plåtdunkar som inte gav reflexer och som lätt kunde staplas.

Vad har då detta med "Blidösund" att göra. Jo - det fanns många transortvägar in till köparna i Stockholm. En av dessa var med just "Blidösund". Det gick till så att eldarna skyfflade över kolet till akterkant av kolboxarna. Så lastade man "negerpojkar" mot kolboxens förliga skott varefter man skyfflade över kolet igen. Vid drift tog man ju ut kolet i akterdelen av boxen. Donkeyman hörde under sin tid många historier om hur spritpolisen bevakade fartyget och sökte igenom det men man gick aldrig ned i kolboxarna.

Added:
En läsare skriver att hemligheten kring var den Estniska spriten förvarades måste ha varit väl bevarad. Donkeyman fick i början av 70- talet höra denna och många andra historier från sådana som "var med" när det begav sig. Kom just på en annan historia som är ganska kul. Men svårt att återge Roslagsmålet i skrift

Berättare: "Så var det Fö´rbudsomröstning. Å éla ´hön rösta ja.
 Lyssnare: "Men vad säger du, röstade alla ja.
Berättare: "Jo, álva ´´hön var lä´sare, å álva ´h´ön var smugglare. 
(Läsare = frikyrklig) 

Nästa avsnitt i morgen. Del 4. Trettiotalet




Inga kommentarer: