tisdag 10 december 2019

Blidösunds historia - 7. Femtiotalet

1950
Vintertrafik

"Oden" gick dagligen som passbåt Eknö- Furusund- Köpmanholm- Blidösundet (Almvik)
"Saltsjön" gick Norrleden- Almvik ut tisdag och in onsdag. Vid hård isläggning vände man vid Norrsund.

Mitten April 
"Storskär" började gå Blidösundet- Slipen- Gräddö ut på tisdag och in på onsdag

"Blidösund" började sin trafiksäsong så sent som 13/5, troligen beroende på att båten inte var färdig med reparationerna efter haveriet förrän då. Man körde ända till Trettonhelgen enligt samma program som man haft i många år.

Waxholmsbolaget gick ungefär samma turer som tidigare år på sommar och höst.

1951 
Nu kortade "Blidösund" ned trafiksäsongen till 8/5 - 21/10

1952 
Nu slutade man trafiken redan 21/9

1953
Detta år skedde ännu en stor förändring. Blidö-Expressen startade med båten "Kung Agne". Trafiken kördes Sthlm- Blidösundet- Norrsund. Trafiksäsongen var ungefär lika med Blidösunds säsong.

Den 15.Dec detta år var vägen till Furusund färdig. Därmed lades passbåtsturerna om så att de utgick från Furusund i stället för från Eknö. Samtidigt innebar det självfallet att resandet och frakten mellan Stockholm och Furusund skulle komma att gå ned. Däremot var fortfarande både Slipen och Köpmanholm väglösa så trafiken genom Norrleden måste fortsätta ungefär som tidigare.

1954 
Den här säsongen, som Donkeyman ju har skildrat i denna blogg hela sommaren, ändrade "Blidösund" trafikmönster. Man förlängde linjen till Norr- och Söderöra. 

Gunnar Andersson tog över Blidö-Expressen och fortsatte trafiken enligt ungefär samma modell som året innan. Skillnaden var att en god del turer förlängdes från Norrsund till Furusund.

1955 
Det var detta år som "Blidösund" drabbas av en förfärlig olyckshändelse. Donkeyman citerar från maskindagboken.

Fredagen den 12 aug.
Avg S-öra kl 7. Ank Sthlm kl 12.
Avg Sthlm kl 17,30. Ank N-sund kl 22,30.
Gångtid 10 tim. Rundgång 30 m.
4 hl aska. Kolat 110 hl.

Kaptens son har fallit överbord och drunknat.

Donkeyman har "trålat" dagspressen efter notiser om den här olyckan utan att finna något som helst. Däremot har han ju hört folk som var med berätta. Sonen hette Bo och var tidningspojke ombord. Det innebar att han var till Pressbyråns kontor uppe vid Centralstation och fyllde sin tidningsväska med dags- och veckotidningar före avgången från Stockholm. Sedan var han ute på däck vid alla bryggorna och sålde till folk som mötte upp. Dessutom såldes självfallet en god del ombord både på ut- och på inturen.

Han tappade taget och föll när han klättrade upp till fadern på bryggan. Men den tunga tidningsväskan som han hade över axeln antas ha dragit ned honom i djupet så han inte klarade av att simma upp. Både "Blidösund" och tillskyndande båtar sökte utan att finna något. När man ansåg att allt hopp var ute fortsatte "Blidösund" turen till Norrsund. Som vi ser av tiderna bör man ha letat bortåt en timme innan man gav upp.


På den tiden hade de allra flesta båtarna en enkel lejdare från fördäck till bryggan som gick på utsidan av båten. Man ser än i dag spåren efter denna på "Blidösund"s fördäck. Se på styrbords sida så finns två vertikala stöttor nära varandra. Mellan dessa gick horisontella stänger som utgjorde en lejdare. Uppe på bryggans styrbordssida ser man den grind som på den tiden kunde öppnas när man klättrade upp. Efter den här olyckan togs de här stegen bort på alla båtar (utom "Mariefred" där Donkeyman klängde upp och ned på en liknande lejdare runt 1970.).

I November öppnade färjetrafiken Furusund- Köpmanholm och Yxlan- Blidö. Detta betydde att passbåten från Furusund gick sin sista tur Söndagen den 27/11. Här ser vi "början till slutet" för den trafik till Blidö som har uppehållits av "Blidösund" och Waxholmsbolaget med ungefär samma fördelning av turerna sedan första världskriget, dvs 40 år.

1956 
Waxholmsbolaget uppehöll trafiken Stockholm- Norrleden- Blidösundet som tidigare över jul och nyårshelgerna -55. Sista Waxholmsbåt blev "Norrskär" som gick ut till Almvik klockan 0810 den 6.Januari och tillbaka till staden den 8.Januari kl 1520. Därmed kan man säga att där och då började Blidös moderna trafikhistoria.

Därmed inte sagt att båtförbindelserna upphörde i området. Waxholmsbolaget uppehöll en tur där "Express II" gick från Stockholm ut till Slipen en dag i veckan för att sedan gå tomtur till Linanäs på Ljusterö där man låg några timmar och sedan startade morgontur till Stockholm. Slipen var ju den enda större bryggan i Norrleden som ännu inte hade vägförbindelse och här fanns mycket folk och ett stort skeppsvarv.

Lite längre fram på vintern återkom Waxholmsbåten till Blidö då "Norrskär" började gå ut Norrleden och så över till Norrsund. Utresa Torsdag inresa Fredag. När isen släppte lite så förlängde man till Almvik. Detta var turer i huvudsak inriktade på gods. Donkeyman drar sig till minnes att gamla Blidöbor berättade att det blivit protester när godsturen drogs in. Därför att det ännu inte fanns något  fullskaligt transportsystem utbyggt över vägnätet.

Medio Maj 
"Blidösund" började 16/5 och gick till Söderöra Onsdag 1300 och Lördag 1345. Tillbaka Tors 0715 och Söndag 1645
"Kung Agne" gick ut Lördag 1500 och Söndag 0830. Inturer Lördag 1900 och Söndag 1700
Waxholmsbolaget körde ett par turer i veckan:
"Norrskär" gick Norrleden- Gräddö
"Storskär" gick Blidösundet- Simpnäs

Samtidigt började ett nytt trafikupplägg. Nu blev det "Måsen" som gick Glyxnäs- Blidö utsida- Söderöra- Svartlöga i samtrafik med "Storskär". Samt en gång i veckan helt in till Stockholm med retur dagen efter, uppenbarligen för gods.

Sommarturer
"Blidösund" till Söderöra ut tisdag, torsdag, lördag. In onsdag, fredag, söndag
"Kung Agne" till Norrsund ut Mån-To 1600, Fre 1030, 1730. Lör 0930, 1530. Sön 0800
inturer Mån- To 0600, Fre 0600, 1400, Lör 0600, 1230, Sön 1830. Men nytt var att man gick till Söderöra på Fre kväll och åter Mån morgen.

Waxholmsbolaget körde:
"Express I"  Blidösundet- Backa Mån, Ons, Fre, Lör. Intur Tis, Tors, Lör, Sön
"Storskär"  Norrleden- Simpnäs Mån, Ons, Fre, Lör. In Tis, Tors, Lör, Sön

"Måsen"  Glyxnäs- Blidö utsida- Rödlöga med båtbyte från "Express I" i Glyxnäs
"Måsen"  Dessutom Stockholm- Blidö utsida- Rödlöga ut Fredagar och in Torsdagar

Här kan vi notera en plötsligt våldsam ökning av trafiken till Söderöra, Norröra, Svart- och Rödlöga.

Hösten
"Blidösund" slutar gå 16/9
"Kung Agne" fortsätter med helgtrafik till mitten av Oktober
"Skärgårdsbuss" går Blidösundet- Slipen Tis och Lör med retur Tis och Sön
"Storskär" går Blidösundet- Slipen- Norrleden- Stockholm Fredagar

Senhösten
"Västan" går tur och retur Norrleden- Slipen på Tisdagar
"Måsen" går Sthlm- Blidösundet- Rödlöga Mån och Lör. Intur Sön
"Måsen" går Sthlm- Blidösundet- Slipen Tors. Intur Fre
Dessutom går "Måsen" till Solö Tis och Tors. Detta är första gången Solö blir med i turerna.

1957
Detta år skär Waxholmsbolaget ytterligare ned på trafiken norröver.

Sommarturerna med "Express I" som gick till Backa dras in och "Storskär" börjar gå genom Blidösundet till Simpnäs igen. "Måsen" går ungefär samma program som 1956 med skillnaden att båtbytet sker från "Storskär" och en del båtbyten äger rum vid Mörtsunda på Ljusterö. Detta innebär att trafiken Stockholm- Norrleden upphör helt.

Godstrafiken vår och höst tas helt över av "Måsen" som går in till Stockholm en gång i veckan och kommer ut med gods till Blidösundet- Slipen och Rödlöga. Vanligen gick man till Slipen en dag och nästa morgon ut till Rödlöga.

"Blidösund" kör som tidigare från slutet maj till mitten av september med ungefär samma tider.
Blidö-Expressen kör från slutet april till allhelgonahelgen.

1958
"Måsen" gick i sin trafik från islossningen.
"Kung Agne" började i april med helgtrafik

Maj
"Storskär" började gå Blidösundet- Slipen- Simpnäs enstaka turer
"Måsen" gick då med båtbyte i Glyxnäs vidare till Blidö utsida- Rödlöga
"Blidösund" började sin trafik den 17/5

Sommar
"Storskär" gick Blidösundet- Simpnäs  utresa M O F L S  inresa Ti To L S, blindtur in Fredag natt
"Måsen" hade samtrafik med "Storskär" med byte i Glyxnäs eller Mörtsunda
"Skärgårdsbuss" gick en daglig runda Sthlm- Norrleden- Slipen- Blidösundet- Stockholm
Detta var också sista året som "Norrtelje" gick Stockholm- Mariehamn med anlöp av Furusund
"Kung Agne" körde samma sommarprogram som de senaste åren.

"Blidösund" ändrade tidtabell efter midsommar och gick då tisdag och torsdag fram och tillbaka till Söderöra. Man annonserade dessa turer som utflyktsresor i tidningarna och hoppades antagligen att attrahera en publik som skulle ersätta bortfallet genom färjetrafiken. Man annonserade "Stora Skärgårdsturen" på Tisdag och Torsdag, men också "Lilla Skärgårdsturen" som var en fyra timmars kvällstur från Stockholm på Onsdagar.




September
"Rödlöga" gick nu Tis och Tors Sthlm- Blidösund- Slipen- Blidösund- Sthlm
"Norrskär" gick Fredag 1340 Sthlm- Blidösundet- Slipen- Norrleden- Sthlm
"Gillöga" gick Lördag 1340 Blidösundet- Slipen och Söndag Slipen- Blidösundet- Sthlm

"Måsen" med byte i Mörtsunda Fredag och Lördag till Rödlöga  Söndag intur

Oktober
Nu var det bara "Måsen" i trafik i norra skärgården.
Turerna var Slipen- Solö- Slipen  Tis Tors Fre Sön
Slipen- Rödlöga- Slipen Fredag och Söndag
Slipen- Sthlm Onsdag och Sthlm- Blidösundet- Slipen Torsdag
Detta pågick ända till trettonhelgen
"Kung Agne" gick i helgtrafik till Allhelgonahelgen

"Blidösund" hade skurit ned turerna till att enbart köra Juni- Augusti

Sommaren 1958 tillbringade Donkeyman i Bergshamra. Och en 9 år gammal Donkeyman cyklade runt Roslagen och samlade på sig en stor samling av busstidtabeller. Både från bussarna som utgick från Åkersberga och Norrtälje men också från många fler ställen. Här är i vart fall busstiderna till Blidö 2 år efter att färjeförbindelsen öppnades.

Jag hoppas att sommarens busstidtabell för linje 7 Norrtälje- Blidö/Vagnsunda kan vara av intresse för någon.





1959
Det hände många intressanta ting även detta år.

Båttrafiken till Blidö började i mitten av April med att "Kung Agne" startade helgtrafik till Blidösundet- Gräskö- Norr och Söderöra. Men detta var också det år som Waxholmsbolaget bröt förhandlingarna om subventionerna och lade ned hela trafiken när April månad var slut.

Därmed kom en märklig flotta med "allt som flöt" in och körde W-bolagets trafik. "Blidösund" blev plötsligt Husaröbåt och "Kung Agne" lade Slipen till sin trafik. Ett par exempel på tidtabeller:







Men Maj månad innebar också att Blidösundsbolaget hade tagit över passbåtstrafiken Solö- Slipen- Rödlöga från Waxholmsbolaget då man övertagit subventionen. Problemet var att man inte hade någon båt. Så i mitten av månaden uppenbarade sig den inchartrade "Hebe IV" och därmed slutade "Kung Agne" gå till den delen av skärgården. Antagligen gick "Agne" på charter för Blidösundsbolaget till dess att man fick fram en egen båt. Se tidtabellen ovan.

När sommarturlistan började hade Waxholmsbolaget ett nytt avtal och därmed startade man upp trafiken igen. "Blidösund" gick tillbaka till Blidötrafiken. Turerna blev i korthet så här:

"Storskär"  Sthlm- Blidösundet- Simpnäs, därmed var "Storskär" enda "Stockholmsbåten" hos W-bolaget.
"Blidösund" Sthlm- Blidösundet- Norrsund- Söderöra
"Kung Agne" Sthlm- Blidösundet- Norrsund
"Hebe IV" Slipen- Solö- Slipen + Glyxnäs- Rödlöga i samtrafik med "Blidösund"

Juli och Augusti ändrade "Blidösund" turerna så att både Tisdags och Torsdagsturen gick fram och tillbaka till Söderöra. Detta för att möjliggöra utflyktsresande. Precis samma upplägg som 1958.

På hösten körde "Blidösund" till 13.September och "Kung Agne" till Allhelgonahelgen

"Hebe IV" gick då Slipen- Solö- Slipen. Samt till Rödlöga. Samt en gång i veckan till Stockholm och ut godstur till Blidösundet- Slipen- Rödlöga.

Den 9/10 hade Blidösundsbolaget tagit över ss "Kind" som ersatte "Hebe IV". Den döptes snabbt om till "Blidö".  Turerna tunnades ut i November och trafiken upphörde helt när November var slut.

En festlig detalj. Donkeyman har som känt varit maskinchef på "Blidösund" i många säsonger. Men han har också varit maskinchef på "Blidö". Dock inte i kommersiell trafik. Den gången (mitt på 70-talet) var båten registrerad som nöjesfartyg och en av Waxholmsbolagets kaptener hade lånat båten i 14 dagar och ordnat en semesterresa för sina vänner. Donkeyman inbjöds att sköta spakarna och fick därmed gratis resa och mat. Det blev en trivsam tur runt i skärgårdarna tillsammans med en flock med trevliga människor. Den är ännu ett trevligt minne - tack för den turen. Och Donkeyman blev lite förälskad i ss "Blidö" även om det var ett antal brister i anläggningen då den uppdaterats av amatörer. Men inte värre än att det gick att hantera.

1960
Det gick inte någon trafik i Blidö-området förrän i slutet av April. Då inledde Blidö-Expressen seglationen med "Kung Agne" i helgerna.

Den 8.Maj började "Blidö" sin seglation. Turerna gick:
Slipen- Solö- Slipen    Tisdag, Fredag, Lördag, Söndag
Slipen- Furusund- Rödlöga och åter:  Fredag, Söndag

Helt i slutet av Maj inledde "Storskär" med turer Blidösundet- Simpnäs.
Det var utresa Onsdag och Lördag. Inresa Torsdag och Söndag.

Sommartrafiken gick Juni- Augusti enligt dessa tabeller:








I Augusti ändrade "Blidösund" sin tidtabell tillbaka till det traditionella.



Här står att seglationen avslutas den 31/8. Därmed blev turerna till Söderöra Tisdagen den 30.Augusti  kl 11,00 och returen till  Stockholm Onsdagen den 31 Augusti kl 08,00 och från Norrsund kl 08,45 de sista turerna någonsin med Ångfartygs AB Stockholm- Blidösund. Efter ankomst Stockholm gick fartyget till Djurgårdvarvet för uppläggning.

Även trafiken med "Blidö" tycks ha upphört sista Augusti. Jag har inte funnit något "objective evidence" på att man fortsatte under hösten trots att man  rimligen måste haft trafikavtal året ut. Därmed kan man misstänka att man helt enkelt inte önskade förlora mer pengar och avvecklade bolaget där och då. Man likviderade också Ångfartygs AB Stockholm- Blidösund ganska snart.

Blidö-Expressen fortsatte i helgtrafik till mitten av Oktober samma år.

Donkeyman har hört folk "som var med" i efterhand påstå att det var trafiken med "Blidö" som sänkte det gamla bolaget. Han har också hört att bolaget diskuterade snabbåtstrafik till Blidösundet redan tidigt under 50-talet men att det då var många av aktieägarna som menade att det inte var något att satsa på. Hur som helst hann Blidö-Expressen före och sedan lades saken död. Om detta är sant vetes inte.

Fortsättningen:

År 1961 återkom Waxholmsbolaget med "Måsen" i trafik Solö- Slipen- Furusund- Rödlöga samt godsturer Stockholm- Blidösundet- Slipen- Rödlöga så snart isen släppte. Ett upplägg som kom att vara i många år. Samma år var sista sommaren som "Storskär" gick sitt traditionella program Stockholm- Blidösundet- Simpnäs med uttur Mån, Ons, Fre, Lör, Sön och intur Tis, Tors, Lör, Sön.

Nästa sommar, dvs 1962 hade "Storskär" enbart en godstur fram och tillbaka Blidösundet- Arholma på Torsdagar. Så gick "Hugin" ytterligare en godstur var vecka. Men W-bolaget hade också stödturer med snabbåtar till Blidösundet i helgerna. Dessa drogs in då Blidö-Expressen fick den nybyggda "Prinsen".

Sommaren 1965 var sista året som "Storskär" över huvud taget gick till Norra Skärgården. Därefter var Waxholmsbolagets enda trafik till Blidö en godstur i veckan med "Hugin" som också uppehöll trafik Solö- Slipen- Rödlöga. Detta pågick till 1970. Intressant är dock att Donkeyman observerade att de hade nog så stora lass med frakt ut från Stockholm ända till slutet.

Fundering:
Man beslutade år 1949 att installera ytkondensor. Då hade man fortfarande trafiksäsonger på 9 månader. Vilket innebar att med strålkondensorn måste man stoppa i några dagar för pannrengöring. Och då hyra in reservbåt.

Men ser vi sedan till utvecklingen så körde man enbart full säsong år 1950. Därefter kortade man först ned till 5 månader och åren efter till 4 månader. De allra sista åren körede man bara 3 månader om året. Vilket betyder att man hade klarat sig fint utan ytkondensorn. En onödig investering kan man säga.

Men- med Blidösunds nuvarande program med många liggedagar och trafik bara ett par timmar om dagen får man stor glädje av ytkondenorn. Den nuvarande trafiken skulle bygga pannsten i stora mängder med strålkondensor. Så det ursprungliga Blidöbolagets investering kom Blidösundsbolaget till godo.

Avslutning
Här slutar berättelsen om Ångfartygs AB Stockholm- Blidösund och den traditionella båttrafiken till Blidö. Från här handlar det om "Blidösund"s återkomst och framför allt Blidö-Expressens byggnation av nya båtar och utvidgning av trafiken och senare övergång till det nya Blidösundsbolaget. Men också Waxholmsbolagets återkomst som huvudman för trafiken till Norra Skärgården. Men det är en helt annan historia. Men det är värt en liten erinring att det gamla Blidöundsbolagets historia blev 50 år. Medan "efterhistorien" redan är nästan 60 år.

Donkeyman tackar de trogna läsare som har "stått ut med" att följa en så pass speciell blogg under mer än 8 månader. Statistik från "Statcounter" visar att det har varit högst varierande antal läsare. Troligen därför att många har läst flera dagars inlägg i sträck samma dag. Topparna har legat tätt under 200 läsare per dag medan bottnarna har legat på runt 30. Vilket är en siffra som Donkeyman är helt nöjd med.


4 kommentarer:

Kaj sa...

Donkeyman skall ha stor heder för denna förträffliga blog!

/Kaj

HJ sa...

Instämmer. Tack! (känns lite futtigt med två ord efter det enorma skriv och reseracharbete Donkeyman lagt ned)

/Håkan

Unknown sa...

Tack för att du delat allt detta! Det skulle kunna bli en bok. Speciellt om du fyller på med alla dina andra minnen och äventyr från tiden i skärgårdstrafiken.

Jan E

Unknown sa...

Jag läste på Forum: Skärgårdstrafik att Claes Thure (dvs Donkeyman) avled den 29 december 2019. Mycket tråkigt att höra, men en liten tröst är att han ju hann klart hela säsongen av den här bloggen. Det blir tomt i alla fall.
Ulf Broman