1914 startade man med samma trafik som 1913. Med den skillnaden att "Blidösund II" hade slopats.
Blidösund II är värd att offra några rader på. Den var byggd 1884 för trafik Sthlm- Lidingö. År 1905 såldes den till den trafik som sedan blev Tortraden. 1911 kom den till Blidösundsbolaget. Nästa station efter en tids uppläggning blev ombyggnad till bogserbåt. Detta gjordes vid Högmarsö varv. Sedan hade båten många ägare, i huvudsak på Norrlandskusten. En av de mer kända var Wirens i Piteå. 1936 var det ny ombyggnad, denna gång motoriserades den och blev ett litet lastfartyg men redan 1938 förliste fartyget efter ett maskinhaveri. Året efter skrotades vraket.
Trafiken under kriget Man började 1914 med samma trafikupplägg som 2013. Kriget bröt inte ut förrän i början av Augusti och det tog ännu en tid innan det påverkade det Svenska samhället. Men ju längre det varade, ju större blev kolbristen och desto mer reducerades trafiken.
Donkeyman konstaterar att härifrån och ända till 1960 blev det en trafikuppdelning mellan "Blidösund" och Waxholmsbolaget där "Blidösund" var huvudförbindelsen till Blidösundet och W-bolaget huvudförbindelsen till Norrleden. Bortsett från sommartrafiken där W-bolaget förstärkte Blidösundet. I verkligheten förekom det en samordning av turerna som kanske inte var helt officiell. Men Blidösund hade bara trafiksäsong från senvintern till trettonhelgen. I den mån det gick båtar under vintern så var det W-bolaget som svarade för detta. Men denna trafik var subventionerad medan Blidösundsbolaget inte hade subvention.
Härifrån och ut genom kriget minskade antalet turer kontinuerligt för bägge bolag. Något som inte bara kan skyllas bränslebristen. Det generella resandet gick också ned. Turister och sommargäster lyste med sin frånvaro och det berättas att många packade ihop och flyttade omedelbart tillbaka till staden vid krigsutbrottet. Något som belyses av denna dialog ombord på ss "Waxholm" vid Höganäs brygga:
Styrman: Skall frun redan flytta tillbaka till staden ?
Frun: Ja, det står i tidningen att Tyskarna har lagt minor utanför Höganäs.
Styrman: Det måste i så fall vara Höganäs i Skåne.
Frun: ?.?.?.
År 1918
Detta var sista krigsåret och reduceringarna hade slagit fullt igenom.
"Blidösund" började sin trafik lördag den 13.April med avgång till Blidösundet- Slipen kl 1000. Åter Måndag 15. kl 0700. Nästa utresa Onsdag 17. kl 1000 med retur Tors 0700.
Waxholmsbolaget körde med "William Lindberg" genom Norrleden och till Marum. Den andra båt som gick norröver var "Östanå II" men den vände redan vid Östanå.
Aprilturerna därefter blev
Utresa Onsdag 1000, Lördag 1000. Inresa Torsdag 0700, Måndag 0700
W-bolaget hade "William Lindberg" till Norrleden- Elmsta. Ut Tors, Sön. In Tis, Fre. Dessutom gick "Waxholm I" Norrleden- Norrtelje Ut Tis, In Tors
Mitten av maj
Utresa till Hysingsvik Tis, Tors. In Ons, Fre. Samt enbart Norrsund tur och retur Söndag
W-bolaget körde "Blidö" genom Norrleden till Fredrikslund ut Tis, Fre. in Tors, Sön. Man hade också "Waxholm III" till Norrleden- Grisslehamn Ut Tors, Sön In Tis, Fre
Sommaren
"Blidösund" gick ut till Norrsund Mån, Ons, Fre, Lör, Sön. In Mån, Tis, Tors, Lör. Turen gick vidare till Hysingsvik Ons, Lör och in Mån, Tors.
Värt att notera att man inte ens i högsommaren denna sista krigssommar hade någon intur på Söndagar.
W-bolaget körde med "Waxholm III" till Grisslehamn och "Blidö" till Fredrikslund. Dessa saxade turer var annan dag genom Blidösundet. Så gick "Norrtelje" dagligen Norrleden- Norrtelje. Plus turer med "Östhammar II" som kom 2 ggr/ vecka.
Senhösten
När sommaren var över reducerades trafiken högst avsevärt.
"Blidösund" gick ut till Blidösundet- Hysingsvik Onsdag och Lördag. In Måndag och Torsdag.
Waxholmsbolaget körde
"William Lindberg" till Norrleden- Grisslehamn ut Tisdag, in Onsdag
"Blidö" till Norrleden- Fredrikslund ut Fredag, in Söndag
"Rex" till Norrleden- Norrtelje ut Onsdag, Lördag, in Måndag, Torsdag
"Blidösund" slutade seglationen den 2. Januari 1919
Nästa avsnitt - i morgen. Del 3 - Tjugotalet
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar